Tuesday - 2024 05 March                                                                  سه شنبه - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 

مجتبی جاهد _ کسب و کار _ بیزنس

                                                                               مجتبی جاهد

همه ما می دانیم که از روی ظاهر فیزیکی مان قضاوت می کنیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، طبق روانشناسی کسب و کار بسیار مهم است.   برداشت های اولیه در زمینه حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار هستند و یکی از مهمترین بخش های این برداشت اولیه ظاهر فیزیکی فرد است. افراد معمولاً زمانی حرفه ای تر، قابل اعتمادتر و شایسته تر دیده می شوند که خود را آراسته و به اندازه کافی لباس بپوشند نسبت به زمانی که این کار را نمی کنند. در دنیای تجارت، ظاهر فیزیکی فرد می‌تواند بر نحوه درک دیگران از مهارت‌ها، احتمال موفقیت و تناسب کلی برای یک موقعیت تأثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقات، افراد جذاب‌تر معمولاً در محیط کار نسبت به همکاران کمتر خوش‌تیپ‌ترشان به‌خوبی دیده می‌شوند. این پدیده که به عنوان "اثر هاله" شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که افرادی که دارای یک ویژگی مثبت هستند، دارای ویژگی های مثبت دیگری نیز در نظر گرفته شوند. برای کسانی که در محیط های شرکتی جذاب تلقی می شوند، این ممکن است به امکانات و مزایای بیشتری منجر شود. با این حال، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که توانایی ها و احتمال موفقیت یک فرد همیشه علاوه بر ظاهر فیزیکی آنها در نظر گرفته می شود. اما ارزش اسمی حوزه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود، به ویژه در عصر استانداردهای آرام و کد لباس شرکتی. 

در یک آزمایش میدانی توسط دانشگاه سیتی نیویورک، مردم زمانی که لباس رسمی‌تر به تن داشت، بیش از دو برابر پول نقد به او می‌دادند. نتایج یک مطالعه بعدی نشان می دهد که این امر با فرضیاتی در مورد مهارت، قابلیت اطمینان، انسان گرایی و شباهت مرد به خود به وجود آمده است. این یافته ها در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد. این فقط یکی از این تحقیقات بود که توسط یک یوتیوب در فرانسه تکرار شد و همان نتایج را یافت.
مهم است که از احتمال سوگیری و تبعیض بر اساس ظاهر خود آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که ارزیابی ها و قضاوت ها بر اساس معیارهای بی طرفانه است و تحت تأثیر تعصب یا کلیشه قرار نمی گیرند. علاوه بر این، ایجاد یک محیط کاری باز و متنوع که افراد را به دلیل توانایی‌ها، پیشینه‌ها و پتانسیل‌هایشان به‌جای ظاهرشان ارزش می‌گذارد، بسیار مهم است.
ما می دانیم که ظاهر فیزیکی تأثیر زیادی بر روانشناسی کسب و کار دارد و هنگام ارزیابی مهارت ها و احتمال موفقیت افراد باید با سایر جنبه ها متعادل شود، اما غرور از ظاهر خود مطمئناً می تواند مزیت فوق العاده ای را در عصری که استانداردها لغزش می کند به ارمغان بیاورد. و خودارائی نادرست. 

در بیشتر موارد، افراد جذاب از مزایای زیادی برخوردار هستند. به عنوان مثال، یک مفهوم روانشناختی به نام "اثر هاله" که پیوندهای قوی با زیبایی دارد. در اولین برداشت، دیگران تصور می‌کنند که افراد بسیار جذاب دارای انواع ویژگی‌های شخصیتی مثبت، مانند نوع دوستی، ثبات و هوش هستند، در مقایسه با افراد کمتر جذاب، گویی یک هاله نامرئی بر زیبایی‌ها می‌درخشد. این به توضیح تبعیض ظاهری شایع در محل کار، بازار دوستیابی و حتی در سیستم دادگاه ما کمک می کند. دیوید هامرمش، اقتصاددان، در کتاب خود به نام Beauty Pays نشان می دهد که افراد جذاب بیشتر احتمال دارد شاغل شوند، دستمزدهای بیشتری دریافت کنند، احتمال بیشتری دارد که برای وام مورد تایید قرار بگیرند، وام هایی با شرایط بهتر مذاکره کنند، و همسرانی با ظاهر بهتر و با موقعیت بالاتر داشته باشند. . جنایتکاران جذاب حتی برای جنایات خود احکام سبک تری دریافت می کنند (و گهگاه عکس های آنها در فضای مجازی پخش می شود و در نهایت به کلوپ های هواداران و قراردادهای مدلینگ ختم می شوند. 

تحقیقاتی که در بالا توضیح دادم تصویری را ترسیم می‌کند که در آن زیبایی داشتن یک زندگی خوب را پیش‌بینی می‌کند، اما داستان پیچیده‌تر از آن است. در واقع، من شدیداً به هر کسی هشدار می دهم که روی ظاهر خود سرمایه گذاری زیادی نکند. دو دلیل دارد که این را می گویم. اولی نقد تحقیق و پیامدهای آن است و دومی روشی جامع‌تر برای درک «موفقیت» است.