Tuesday - 2024 05 March سه شنبه - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
اهمیت کشور عراق
کشور عراق در آمارهای بین المللی در سال 2021 رتبه 50 را توانسته در تولید ناخالص در جهان را کسب کند. همچنین در امر واردات از کشور های دیگر رتبه 55 و در صادرات رتبه 45 جهانی را داشته است. که این آمار نشان دهنده فعال بودن اقتصاد بین المللی این کشور است و همین امر باعث شده است که بازار کشور عراق تبدیل به بازار پرسود و مهمی برای ما ایرانیان شود.
همسایه های مرز زمینی عراق کشور های عربستان سعودی – کویت –اردن– ترکیه – سوریه و سر آخر ایران است که با عراق بیشترین مرز مشترک زمینی را دارد. که باز دلیل دیگری برای رابطه نزدیک اقتصادی و راحتی صادرات و واردات با آن کشور است.
میزان صادرات ایران به عراق
ایران در طول سال 2018 به مقدار 8.96 میلیارد دلار به کشور عراق صادرات داشته است که عددی بسیار بزرگتر ازسال های قبل است و این روند تا به امروز در حال رشد است.
از بیشترین محصولات و منابعی که از ایران به عراق صادر شده است میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:
- سوخت های معدنی و فسیلی و محصولات تقطیر شده
- پلاستیک
- سبزیجات خوراکی و ریشه ها
- آهن و فولاد
- لبنیات و تخم مرغ و عسل و محصولات خوراکی
- میوه های خوراکی و آجیل و پوست مرکبات
- مصنوعات از آهن و فولاد
- محصولات سرامیکی
- ماشین آلات و راکتورهای هسته ای
- غلات و آرد و نشاسته
- فرش
- سنگ گچ و سیمان و سایر مواد مشابه
- شیشه و ظروف شیشه ای
- و……..
پرسودترین کالا برای صادرات به عراق
فهرست کالاهای پرسود برای صادرات به عراق همه ساله و با توجه به شرایط ممکن است تغییر کند. همچنین گاهی صادرات یک کالا یا محصول نه چندان رایج در عراق، ممکن است با استقبال فوق العاده مردم و سود بسیار بالایی برای شما مواجه شود.
- ماشین آلات و تجهیزات ماشینی
- پارچه و منسوجات
- مصالح ساختمانی
- قطعات و تجهیزات خودرو
- چرم و وسایل چرمی
- مبلمان و کمد و وسایل چوبی
- مواد و محصولات پلاستیکی
- محصولات کشاورزی
- کنسروها
- شیرینی جات
- انواع نوشابه
- جواهرات
- فرآورده های لبنی و نباتی
- لوازم خانگی
- دارو و تجهیزات پزشکی
- گوشی موبایل و لپ تاپ
حال بعد از تمام اطلاعات بالا به این نکته دست پیدا کردیم که کشور عراق استعداد بالایی برای دریافت محصولات ایرانی دارد که تولیدکننده های عزیزمان در کشور تولید میکنند. همچنین به دلیل بالا بودن ارزش دینار از ریال صادرات به این کشور دارای سود خیلی بیشتری است.
اگر شما تصمیم صادرات محصولتان به کشور عراق را دارید راه های متفاوتی برای بازاریابی آن وجود دارد که میتوان به مهم ترین آنها در متن زیر اشاره کرد :
- راه اول این است که خودتان به عراق بروید و به صورت حضوری شخصا به بازاریابی محصولتان بپردازید. این راه نیاز به سرمایه نسبتا بالا و همچنین شناخت زیادی از بازار عراق دارد. شما در این روش باید به عربی تسلط کافی را داشته باشید و بازار عراق را نیز به خوبی بشناسید و همچنین نسبت به فرهنگ کشور عراق نیز تا حدی شناخت داشته باشید.
- روش دوم این است که یک بازاریاب عراقی برای خود استخدام کنید تا او به جای شما به صورت حضوری به بازاریابی محصولتان بپردازد. خوبی این روش نسبت به روش اول این است که دیگر نیاز نیست شما به زبان عربی و فرهنگ عراق تسلط و شناخت داشته باشید که همین قضیه باعث راحتی بیشتر شما است ولی این روش نیز مثل روش اول نیاز به سرمایه نسبتا زیادی دارد. ازدیگر بدی های این روش این است که شما کنترل کمتری به روند بازاریابی محصولتان دارید که شاید برای شما آزار دهنده باشد.
- روش سوم روش مجازی و اینترنتی است. روش تبلیغات و بازاریابی اینترنتی چند سالی است که بسیار محبوب شده و در موقعیت هایی حتی بسیار بهتر از روش بازاریابی حضوری و مستقیم کارکرد دارد و نتایج بالاتری را ارائه میدهد. فضای مجازی امروزه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده و جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده است. شما هم میتوانید ازاین فضا برای بازاریابی محصولتان استفاده کنید. مزیت این روش راحتی و کم هزینه بودن آن است. در این روش شما میتوانید با حداقل سرمایه ممکن محصول خود را جلوی چشم مشتری و تاجر عراقی قرار داده و آن را راضی به خرید محصولتان کنید.
چگونگی بازاریابی مجازی
برای بازاریابی مجازی و اینترنتی اولین چیزی که نیاز است این است که شما فضای مناسبی برای معرفی محصولتان در شبکه های مجازی داشته باشید که داشتن همچین محیط مجازی که در آن تاجران عراقی حضورداشته باشند زحمت و زمان زیادی نیازمند است و هر تولیدکننده ای مقدور به این کار نیست.
همچنین داشتن همچین فضایی به تنهایی کافی نیست بلکه باید برای معرفی و بازاریابی محصول تولید محتوا به زبان عربی شود که نیاز به مترجم و متخصص دارد که این هم برای همه تولیدکننده ها مقدور نیست. پس در این حالت چاره چیست؟ چه راهی برای تولیدکننده های عزیز کشورمان وجود دارد تا صادرات خود را به عراق با سرمایه کم شروع کرده و محصول خود را به زبان عربی با کمترین سرمایه تبلیغ و بازاریابی کنند.
همان طور که گفته شد، کشور عراق یکی از مهمترین کشورهای همسایه ایران برای صادرات کالاهای ایرانی میباشد. حمل و نقل زمینی با هزینه کم و در دسترس و همچنین شرایط نامناسب کشور عراق، این امکان را برای بازرگانان ایرانی فراهم کرده است تا سود قابل توجهی از ارسال کالاهای ایرانی به عراق کسب کنند؛ بهطوریکه حدود 24 درصد از صادرات جهانی، به صادرات ایران به عراق تعلق دارد.
قوانین صادرات به عراق چگونه است؟
مانند تمامی کشورهای دنیا، ارسال کالا به عراق نیز شامل قوانینی است که باید از پیش از آنها آگاه بوده و اطلاعات به روزی داشته باشید. در این قسمت برخی از مهمترین قوانین صادرات به عراق شرح داده شده است.
- دقت داشته باشید که حتماً قبل از شروع پروسه ارسال کالا به عراق، باید با شریک تجاری و یا مشتری خود در عراق قراردادی نوشته و تمامی شرایط و بندها را به طور واضح مشخص کنید.
- باید یک استراتژی بسیار خوب برای بازاریابی در کشور عراق و فروش محصول صادراتی خود داشته باشید در غیر این صورت در فروش کالا با مشکل مواجه خواهید شد. باید بازار کالای مورد نظر خود در عراق را شناخته و در مورد رقبای خود در این بازار تحقیق کنید.
- برای ارسال کالا به عراق به برخی مجوزها نیاز دارید که این مجوزها میتوانند برای کالاهای مختلف، متفاوت باشند، لذا شما باید مجوزهای کالای موردنظر خود را بشناسید و قبل از اقدام به صادرات آنها، مجوزهای موردنیاز را از سازمان دولتی مربوطه دریافت نمایید. یکی از مجوزهایی که برای ارسال کالا به عراق برای تمامی کالاها مورد نیاز است، مجوز گواهی مبدأ است، بدون این مدرک، شما امکان ترخیص کالا در گمرکات عراق را نخواهید داشت.
- بسته بندی کالای مورد نظر شما باید دارای استانداردهای مورد نیاز باشد. همچنین ضروری است که نوشتههای روی بسته بندی به زبان انگلیسی و عربی چاپ شود. توجه داشته باشید که بسته بندی کالا میتواند یکی از تأثیرگذارترین فاکتورها در فروش کالای شما باشد، بنابراین در این مورد دقت کافی را به خرج دهید تا کالای خود را به یک کالای رقابتی در بازارهای کشور عراق تبدیل کنید.
- توجه داشته باشید که کالای صادراتی باید کیفیت و استانداردهای لازم و ضروری برای امر صادرات را دارا باشد. به طور مثال، اگر مواد غذایی یا هر نوع خوراکی را به عراق صادر میکنید، دریافت مجوزهای وزارت بهداشت ضروری است. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً تمامی کالاها نیاز به گواهی بازرسی دارند و بدون گواهی بازرسی امکان ترخیص کالا در گمرک عراق وجود ندارد.
- یکی دیگر از عوامل مهم در ارسال کالا به عراق، قیمت گذاری اصولی و مناسب است. سعی کنید قیمتهایی را بر روی کالای خود بگذارید که در مقایسه با کالاهای دیگر کشورها رقابتی باشد و شانس فروش کالا را افزایش دهد. همچنین برای فروش کالاهای خود حتماً باید فاکتور صادر شود.
- شما میتوانید، با توجه به نوع کالا، بسته بندی آن و هزینههای حمل، از روشهای مختلفی برای حمل کالاهای خود به عراق استفاده کنید. اما همان طور که گفته شد، از آن جایی که عراق وسیعترین مرز خاکی را با ایران دارد، معمولاً روش زمینی بهترین و کمهزینهترین روش حمل کالا به عراق است. دقت کنید که کالا به شکل استانداردی بسته بندی شود و وسیله حمل نیز شرایط مناسبی را داشته باشد تا از احتمال آسیب دیدگی کالا در طول مسیر کاسته شود.
نحوه صادرات به عراق چگونه است؟
مراحل صادرات به عراق به طور کلی شامل موارد زیر است:
- انتخاب کالای صادراتی
- تحقیق در مورد بازار هدف در کشور عراق و شناخت رقبا
- تحقیق در مورد قیمت کالای مورد نظر در بازار عراق
- قیمت گذاری برای کالای انتخاب شده
- بازاریابی و پیدا کردن مشتریهای جدید
- گرفتن گواهیها و مجوزهای مورد نیاز کالای صادراتی به عراق
- دریافت گواهی بازرسی کالا و صدور فاکتور فروش برای مشتری
- بستن قرارداد با مشتری و تعیین روش حمل و نحوه پرداخت
- بسته بندی کالا
- اخذ اظهارنامه گمرکی
- حمل کالا به سمت کشور عراق
لازم به ذکر است این مراحل برای کالاهای مختلف در جزئیات متفاوت هستند، بنابراین شما باید با توجه به کالای موردنظر خود، در مورد جزئیات صادرات آن کالا اطلاعات لازم و کافی را به دست آورید.
زبانهای رسمی کشور عراق، عربی و کردی است که کردی در نواحی شمالی این کشور و عربی در نواحی مرکزی و جنوبی استفاده میشوید. پیشنهاد میکنیم که برای شروع تجارت و ایجاد تعاملات بهتر با مشتریهای خود به یکی از این دو زبان مسلط باشید تا بتوانید روابط تجاری خود را در این کشور گسترش دهید.
بررسی بازار صادرات به کشور عراق
در بررسی وضعیت صادرات به عراق، می توان گفت بیشترین میزان واردات کالا از کشور عراق به قارههای آسیا، آمریکای شمالی، اروپا و آفریقا تعلق دارد. نفت و مشتقات نفتی و منابع طبیعی مختلف، اصلیترین و مهمترین کالاهای صادراتی کشور عراق هستند. کشورهایی مانند چین، آمریکا، یونان، ایتالیا، هندوستان و کره جنوبی بیشترین واردات کالا را از کشور عراق داشتهاند. کالاهای صادراتی عراق تنها به محصولات نفتی و مشتقات آنها محدود نمیشود؛ برخی دیگر از کالاهای صادراتی کشور عراق به قرار زیر است:
- فرآوردههای خام و غیرنفتی
- انواع مواد غذایی
- فرآوردههای شیمیایی
- دام و طیور
- سرامیک و کاشی
- لبنیات
- سیمان و بوتان مایع
- لوازم خانه و آشپزخانه
بررسی قوانین گمرک در عراق
در مرز میان ایران و عراق، گمرکات متعددی واقع شده است که شما میتوانید از طریق هر یک از این گمرکها، کالای خود را وارد کشور عراق کنید. برخی از این گمرکات متعلق به کردستان عراق بوده و بعضی از آنها برای صادرات به مناطق دیگر عراق هستند. قوانین گمرکی در عراق نیز همواره در حال اصلاح و بهروزرسانی است و شما باید قبل از اقدام به ارسال کالا به عراق از تمامی قوانین گمرکی عراق مطلع باشید.
لیست گمرک های عراق
برخی از مهمترین گمرکات عراق که در مرز ایران و عراق واقع شدهاند به قرار زیر هستند:
- گمرک اروندکنار
- گمرک پرویز خان در قصرشیرین
- گمرک مهران در ایلام
- گمرک خسروی در قصر شیرین
- گمرک بازرگانی
- گمرک باشماق در مریوان
- گمرک شلمچه
- گمرک تمرچین در پیرانشهر
مدارک لازم برای صادرات به عراق
مدارک مختلفی برای ارسال کالا به عراق مورد نیاز است که در زیر ذکر شدهاند.
- کارت بازرگانی برای فرد یا شرکتی که قصد ارسال کالا به عراق را دارد.
- مجوزهای مورد نیاز برای ارائه به گمرک ایران و وزارت صمت
- مجوز از سازمان استاندارد
- مجوز از سازمان بازرسی
- مجوز گواهی مبدأ کالا به زبان عربی یا انگلیسی که باید از اتاق بازرگانی اخذ شود.
- تهیه برچسب کالا به زبان عربی یا انگلیسی
- گواهی بهداشت و سلامت کالا و مهر حلال برای محصولات خوراکی
- گواهی استاندارد محیط زیست
- گواهی تولید کننده
- گواهی انطباق با استانداردهای کشور عراق COC
- فاکتور فروش به زبان انگلیسی و عربی
- پکینگ لیست
- بارنامه
- قرارداد حمل و بیمه
- دیتا شیت فنی و آنالیز محصول
- لیست اظهار کالا
- نامه از درخواست کننده واردات در کشور عراق
- تمامی مدارک حمل کالا
توجه داشته باشید که مدارکی که در بالا ذکر شد، به صورت کلی بوده و ممکن است برای برخی کالاها این مدارک متفاوت باشد، لذا قبل از اقدام به ارسال کالا ، از مجوزها و مدارک مورد نیاز کالای خود اطلاعات کافی داشته باشید.
بهترین کالا برای صادرات به عراق
اگر به فکر ارسال کالا به عراق هستید، ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که بهترین کالا برای صادرات به عراق و پرسودترین کالا برای صادرات به عراق چیست؛ در این قسمت بهترین کالاهایی که به عراق صادر میشوند، آورده شده است.
انواع پوشاک
پوشاک ایرانی در میان مردم عراقی طرفداران بسیاری دارد زیرا کیفیت بالایی داشته و از قیمت مناسبی برخوردار است.
مصالح ساختمانی
ایران دارای معادن سنگ بسیاری است که همین امر سنگ را تبدیل به یکی از محبوبترین کالاها برای صادرات به کشور عراق کرده است.
فرش و قالیچه
همه از محبوبیت فرش ایرانی در جهان مطلع هستند. یکی از باارزشترین کالاهای ایران، فرش است که به عراق نیز صادر میشود. صادرات فرش به کشور عراق میتواند سود بسیار خوبی را برای بازرگانان این کالا به همراه داشته باشد.
محصولات لبنی
یکی از باکیفیتترین محصولات ایران، لبنیات آن است که در کشورهای همسایه طرفداران بسیاری دارد. شرکت کاله، بزرگترین صادر کننده محصولات لبنی به کشور عراق در سالهای اخیر بوده است.
تجهیزات سرمایشی
همان طور که گفته شد، عراق یک کشور گرمسیری است و معمولاً در بیشتر زمانهای سال آب و هوایی گرم و خشک دارد. کولرها و تجهیزات سرمایشی ایرانی، به دلیل کیفیت و قیمت رقابتی که دارند، جزء محبوبترین کالاها در بازار عراق به شمار میروند و میتوانند سودی خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند.
ادویه
ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ ادویه، به ویژه زعفران، به کشورهای همسایه است. زعفران ایران، ادویه پرطرفداری است که صادرات آن به کشور عراق رونق فراوانی دارد و بازرگانان سود قابل توجهی را از صادرات زعفران به عراق کسب میکنند.
مهمترین لیست گمرک های عراق کدام است ؟
گمرک اروندکنار، گمرک پرویز خان در قصرشیرین، گمرک مهران در ایلام، گمرک خسروی در قصر شیرین، گمرک بازرگانی، گمرک باشماق در مریوان، گمرک شلمچه، گمرک تمرچین در پیرانشهر
آیا صادرات به عراق با سرمایه کم امکان پذیر است؟
صادرات با سرمایه کم امکان پذیر است اما به دلیل سود پایین به شما پیشنهاد نمیکنیم. با این حال میتوانید از صادرات کالاهایی چون محصولات پلاستیکی، محصولات غذایی، سبزیجات و … شروع کنید.
کالاهای صادراتی کشور ایران به عراق چیست ؟
انواع پوشاک، مصالح ساختمانی، فرش و قالیچه، محصولات لبنی، تجهیزات سرمایشی، ادویه
بخش کشاورزی عراق تقریباً 20 درصد از نیروی کار این کشور را استخدام می کند و پس از بخش نفت، دومین سهم بزرگ در تولید ناخالص داخلی (GDP) است که 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین، توسعه کشاورزی برای این که عراق بتواند به چشم انداز خود از اقتصاد متنوع تر، علاوه بر ایجاد اشتغال و تقویت مشارکت بخش خصوصی، دست یابد، حیاتی است. تقریباً 22 درصد (9.5 میلیون هکتار) از خاک عراق برای تولید کشاورزی مناسب است، اما در حال حاضر تنها حدود 5 میلیون هکتار آن کشت می شود. تولید محصولات زراعی منبع اصلی درآمد برای اکثر کشاورزان (حدود 75 درصد) است، در حالی که بقیه به دام یا سیستم های تولید مخلوط محصول و دام بستگی دارد. سیستمهای کشاورزی در مقیاس کوچک بر این بخش تسلط دارند و معمولاً با روشهای سنتی و حداقل سرمایهگذاری مشخص میشوند که منجر به بهرهوری پایین میشود. همچنین سرمایه اجتماعی محدود و نتایج مثبت ناشی از تعاملات گروهی وجود دارد که باعث ادغام ضعیف در طول زنجیره تامین می شود.
عراق از یک کشور خرده مالک و تولید کننده مواد غذایی که می تواند نیازهای خود را تامین کند به یک واردکننده عمده مواد غذایی تبدیل شده است. چندین دهه تحریم، درگیری خشونتآمیز، سیاستهای ناکارآمد دولت، رویدادهای شدید آبوهوایی، کمبود آب و رقابت ناشی از واردات ارزان، برهم زدن زنجیرههای ارزش و مختل کردن ارتباط بین تولیدکنندگان و بازارها. علاوه بر این، بحران موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که در سال 2014 آغاز شد، باعث آوارگی کل جوامع، محدودیت دسترسی به نهادهها و بازارها شد و منجر به تخریب هدفمند زیرساختهای کشاورزی توسط گروههای مسلح شد. وزارت زراعت تخمین می زند که عراق تقریباً 40 درصد از تولیدات کشاورزی خود را در پی بحران داعش از دست داده است و این بخش هنوز به طور کامل بهبود نیافته است.
برای رسیدگی به چالش های پیش روی کشاورزی و بهبود نتایج کشاورزان، مطالعه ای برای زنجیره ارزش گندم، گوجه فرنگی، خرما و انگور انجام شده است. این چهار کالا بر اساس (1) رشد بالقوه بازار و تقاضای برآورده نشده آنها انتخاب شدند. (ii) سطح حمایت موجود از سوی بازیگران دولتی، خصوصی و غیردولتی. (iii) اثرات زیست محیطی؛ و (IV) کمک به امنیت غذایی و حاکمیت غذایی. گندم و گوجه فرنگی در هر سه منطقه زراعی-اکولوژیکی (یعنی شمال، مرکز و جنوب) تجزیه و تحلیل شده اند، در حالی که انگور فقط در شمال و مرکز و خرما در مرکز و جنوب متمرکز شده است. این مطالعه یک رویکرد ترکیبی با یک بررسی دادههای ثانویه (SDR) و دوره جمعآوری دادههای اولیه را اتخاذ کرد که شامل مصاحبههای فردی (IIs)، بحثهای گروهی متمرکز (FGDs) با کشاورزان و مصاحبههای مطلع کلیدی (KIIs) با بازیگران و کارشناسان بود. در طول هر زنجیره ارزش این تجزیه و تحلیل پیوندهای بازار، تنگناها و نیازها و مداخلات اولویت دار را شناسایی کرد و به تصمیم گیرندگان اجازه داد تا انتخاب های آگاهانه ای برای بهبود رقابت پذیری درازمدت بخش کشاورزی عراق داشته باشند.
جمع آوری داده های اولیه با چالش های متعددی از جمله افزایش تنش های سیاسی، تهدیدات نظامی و همه گیری کووید-19 مواجه بود. مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی حتی قبل از همه گیری برای مدت طولانی در دسترس نبودند و سازماندهی جلسات با خبرچینان کلیدی را دشوار می کرد. بنابراین، برخی از مصاحبه ها از راه دور انجام شد و داده های ثانویه هر شکافی را پر کردند.
مشخصه زنجیره ارزش گندم مشارکت زیاد وزارتخانه های کشاورزی و تجارت برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای گندم داخلی است. گندم غلات غالب است، به ویژه در استان های شمالی، و به عنوان یک محصول استراتژیک برای امنیت غذایی کشور طبقه بندی می شود، زیرا تولیدات داخلی عمدتاً به سیستم توزیع عمومی (PDS) تغذیه می شود، سبد غذایی که بین همه عراقی ها توزیع می شود. اکثر تولید گندم (70 درصد سطح زیر کشت) در زمین های آبی انجام می شود که 75 درصد از کل تولید ملی را حاصل می کند، در حالی که 25 درصد در مناطق دیم (30 درصد سطح زیر کشت) کشت می شود. به عنوان یک محصول زمستانه، گندم بین اکتبر تا نوامبر کاشته می شود و بین مارس تا آوریل برداشت می شود. دولت از "کشاورزان ایده آل" با تامین نهاده ها و خرید دانه گندم برداشت شده با قیمتی ممتاز (بیش از قیمت معمولی بازار) حمایت می کند. گندم های خریداری شده توسط دولت توسط شرکت هایی با قراردادهای دولتی آسیاب می شود، اگرچه این کارخانه ها به طور موثر عمل نمی کنند. با وجود تلاشها برای حمایت از تولید داخلی، آرد گندم همچنان دومین واردات بزرگ عراق است و به دلیل کیفیت بالاتر آن نسبت به گندم داخلی، معمولاً برای نانواییهای خصوصی و سایر فرآوریها عرضه میشود.
زنجیره ارزش گوجه فرنگی متاثر از فقدان زیرساخت فیزیکی و محیط توانمند ضعیف است. حمایت دولت وجود ندارد، اگرچه خدمات ترویجی MoA تولید گلخانه ای را ترویج می کند و برای کنترل نماتدها حمایت می کند. سطح مشخصی از سرمایه گذاری مشهود است زیرا کشاورزان مصاحبه شده خرید گلخانه، چاه و سیستم های آبیاری را گزارش کردند. با این حال، کشاورزی گوجه فرنگی هنوز هم عمدتاً یک تجارت خانوادگی است و دسترسی به خدمات مالی محدود است. کشاورزان فاقد دانش در مورد شیوه های خوب کشاورزی (GAPs) هستند که بر عملکرد و کیفیت تأثیر منفی می گذارد. مدیریت پس از برداشت، مانند سورت و درجه بندی، عملاً وجود ندارد و نبود بسته بندی مناسب، زیرساخت های زنجیره سرد، تأسیسات ذخیره سازی و کارخانه های فرآوری باعث افزایش تلفات می شود، مسائلی که در مورد سایر کالاهای فاسد شدنی نیز صدق می کند. فراتر از زیان، فقدان زنجیره سرما کشاورزان را مجبور به فروش فوری میکند که تأثیر منفی بر قیمتها و محدود کردن فصل محصولات محلی در دسترس دارد. در فصل اوج مصرف 10 کیلوگرم گوجه فرنگی محلی 1000 دلار در بازار است و یک کیلوگرم گوجه فرنگی ایرانی در خارج از فصل به همین قیمت فروخته می شود.
انگور یکی از سودآورترین محصولات در عراق است که برگ و میوه آن برای مصرف برداشت می شود. اگرچه سرانه مصرف این میوه در منطقه کمترین میزان است (2.5 کیلوگرم در مقایسه با 19.3 کیلوگرم در جمهوری اسلامی ایران، 6.4 کیلوگرم در اردن و 23 کیلوگرم در جمهوری ترکیه)، اما انگور از مهمترین میوه های تازه کشت شده است. ، به ویژه در شمال. طبق گزارش فائو، 5869 هکتار انگور در سال 2018 کشت شد که 95725 تن (تقریباً 16.3 تن در هکتار) محصول داشت. متاسفانه عملکرد در هکتار رو به کاهش است. طی پنج سال گذشته، تولید 11 درصد کاهش یافته است. کشاورزان انگور عمدتا نهاده های وارداتی را از فروشندگان کشاورزی خریداری می کنند، اگرچه دولت نیز نهاده ها و گیاهان جدید را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد. انگور یا به تاجران و تجمیع کنندگان فروخته می شود یا مستقیماً به بازار (عمده فروش و خرده فروشی) حمل می شود. تفاوت های اساسی بین مناطق مرکزی و شمالی، به ویژه در کاربرد GAP ها و استفاده از ورودی ها وجود دارد. تلفات در سراسر زنجیره ارزش رخ می دهد که ناشی از یک سیستم مدیریت یکپارچه آفات ناکارآمد و زیرساخت های ضعیف، به ویژه فقدان امکانات سردخانه است. مانند گوجه فرنگی، زنجیره ارزش انگور فرصت های ارزش افزوده ای را از طریق فرآوری برای تولید طیف گسترده ای از مواد غذایی و محصولات ارائه می دهد.
خرما یک محصول عمده نقدی و غذایی در عراق است. دسترسی به شیوههای خوب، فناوریها و بازارها عوامل کلیدی برای تسریع بهبود بخش خرما هستند که قبل از جنگ خلیج فارس پررونق بود و سه چهارم خرماهای مصرفی جهانی را تولید میکرد. باغهای خرما اغلب با درختان میوه کشت میشوند و 300000 هکتار به طور دائم با درختان میوه (مانند زیتون، انگور، پرتقال، سیب و سایر میوهها) کشت میشوند.
کشاورزی در مقیاس کوچک همچنان بر این بخش تسلط دارد و این کشاورزان دسترسی محدودی به اعتبار مالی و دانش مورد نیاز برای معرفی شیوههای کشاورزی مدرن، معرفی سیستمهای آبیاری و کوددهی، اعمال رویکردهای بهبود یافته مدیریت آفات و اتخاذ سیستمهای مکانیزه دارند. کمبود شدید نیروی کار ماهر و افزایش الزامات حداقل دستمزد کشاورزان را تشویق کرده است تا تولید خود را ساده کنند و در صورت دسترسی به منابع مالی، میتوانند مکانیزاسیون را ارتقا دهند. دولت تلاشی هماهنگ برای بازسازی زنجیره ارزش خرما و حمایت از کشاورزان انجام می دهد. به عنوان مثال، آنها در هزاران گونه جدید و تجاری نخل سرمایه گذاری می کنند. افزایش تعداد نخلهای تولیدی با برنامهریزی گیاهان جدید و جایگزینی نخلهای بالغ، بهویژه با گونههای سودآور اقتصادی مانند مجدول و برهی، این بخش را تقویت میکند. فراتر از تولید، فضایی برای ارتقای بسته بندی خرما و پردازش ارزش افزوده نیز وجود دارد. یک استراتژی بازار محور برای این بخش، احیای صنعت فرآوری خرما را با امکان احیای صادرات تقویت می کند. بنابراین، علاوه بر حمایت و تسهیل دولت، همکاری بین کشاورزان، فرآوریکنندگان و توزیعکنندگان نیز ضروری است.
همانطور که بخش کشاورزی و غذا در عراق بهبود می یابد، باید سیستم ها و شیوه های پایداری را برای سازگاری با ناامنی های آینده، از جمله عدم اطمینان سیاسی، بازارهای بی ثبات و تغییرات آب و هوایی اتخاذ کند. عراق باید سرمایه اجتماعی، زیرساخت های کشاورزی، پیوندهای بازار و خدمات ترویجی را به گونه ای بازسازی کند که همه بازیگران مرتبط را درگیر کند و انعطاف پذیری را افزایش دهد. سرمایه اجتماعی به عنوان ترکیبی از اعتماد، روحیه و ظرفیت همکاری تعریف می شود. اعتماد بنیان حیاتی سرمایه اجتماعی است. همچنین شرط لازم برای کارایی اقتصادی است. تعادل بین مداخله دولت و نیروهای بازار برای توسعه پایدار این بخش مورد نیاز است. مشوق ها و سیاست های مبتنی بر دولت، زنجیره ارزش کشاورزی را مخدوش کرده، وابستگی کشاورزان به کمک های دولتی را افزایش داده و روند بهبود را کند کرده است.
در اسرع وقت یک مشاوره با ذینفعان چندجانبه سازماندهی خواهد شد تا یافتهها و نتیجهگیریهای نظرسنجی را تایید کند و توصیههای ملموسی برای هر یک از چهار زنجیره ارزش ارائه کند. ذینفعان اصلی مربوطه عبارتند از دولت عراق، اهداکنندگان، شرکای خوشه امنیت غذایی، بخش خصوصی. همه ذینفعان، یعنی تامین کنندگان، کشاورزان، بازرگانان و فرآورندگان باید به طور فعال در برنامه ریزی، اجرا و نظارت کشاورزی مشارکت داشته باشند. اگر همه بازیگران متعهد به یک چشم انداز مشترک باشند که کارایی، اثربخشی، حکمرانی خوب، مشارکت، مسئولیت پذیری و برابری را در اولویت قرار دهد، آنگاه می توان به توسعه کشاورزی فراگیر و پایدار دست یافت. چندین نقطه ورودی برای هماهنگی و اجرا وجود دارد. آنها عبارتند از:
• وزارتخانه های برنامه ریزی، کشاورزی، بهداشت، محیط زیست و منابع آب و فائو یک مشارکت چند بخشی برای برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر برنامه ها و سیاست های کشاورزی، آب و محیط زیست برای بهبود هماهنگی و نتایج برای کشاورزان ایجاد کرده اند.
• خوشه های بشردوستانه امنیت غذایی و معیشت اضطراری – و اعضای آن، و به ویژه گروه کاری کشاورزی تازه تاسیس. و
• گروه هماهنگی کمک کنندگان در زمینه کشاورزی و آب - مجمعی که در آن می توان اقدام مشترکی را برای حمایت از فرصت های سرمایه گذاری اولویت دار در نظر گرفت که از نزدیک با دولت عراق هماهنگ شده است.
تلاش کردیم تا شما را با نحوه صادرات به عراق آشنا کنیم و اطلاعاتی دررابطهبا قوانین و مقررات گمرکی این کشور، پرسودترین کالاها برای صادرات، مدارک لازم برای صادرات کالا به عراق و غیره در اختیارتان قرار دهیم. اگر سؤالی دارید یا تجربهای در این زمینه دارید، حتماً از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاه خود را بنویسید